Corneliu Coposu Fan Page

Dreapta şi Drept

Înapoi la De dreapta

Djuvara, Plesu, Liiceanu si Patapievici au discutat pe tema "Repere culturale ale dreptei romanesti" / Plesu: "Salut constituirea primului grup de dreapta compact din Romania. Si trebuie sa adaug ca nu contam..."

Neagu Djuvara, Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu, Horia-Roman Patapievici, Alexandru George, Devis Grebu au stat, joi dupamiaza, timp de aproape 3 ore, la aceeasi masa si au dezbatut tema "Repere intelectuale ale dreptei romanesti". "De ce e nevoie de repere intelectuale ale dreptei? Lucrurile stau cam asa: in lupta care se naste intre stanga si dreapta, se pierde cumva sistemul de referinta al valorilor. Este nevoie de cineva care sa vegheze nordul moral al societatii", a fost de parere Gabriel Liiceanu. H.R. Patapievici a sustinut ca "Secolul XX ne obliga sa refundam in mod radical pozitionarea de stanga sau de dreapta", in timp ce Andrei Plesu, facand apel deseori la umor, a declarat: "la aceasta masa sunt mai multi oameni de dreapta autentici decat in partidele politice (..) Salut constituirea primului grup de dreapta compact din Romania. Si trebuie sa adaug ca nu contam..."

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT principalele declaratii din cadrul conferintei

Inregistrarea video integrala

Valeriu Stoica:

  • Din titlul cartii rezulta trei idei: repere intelectuale, dreapta romaneasca si in alt treilea rand se spune ca dreapta romaneasca are repere intelectuale
  • Ce inseamna dreapta romaneasca? Putem avea multe raspunsuri la aceasta intrebare. Am sa ma rezum la doua raspunsuri. Eu cred ca trebuie sa facem distinctii intre acceptia procedurala si cea substantiala a dreptului.
  • In ce sens putem vorbi de repere intelectuale ale dreptei? In niciun caz in acceptia procedurala.
  • In relatia dintre reperele intelectuale si dreapta romaneasca este important ca dreapta isi asuma aceste repere

Neagu Djuvara:

  • Cand a venit dl. Patrasconiu sa ma invite sa vorbesc la acest eveniment, am fost foarte reticent. Ce treaba am eu sa vorbesc de dreapta romaneasca?
  • Am acceptat sa raspund la niste intrebari pe care mi le-a pus dl. Patrasconiu
  • Acum voi incepe sa critic cartea. Cand am citit cartea mi-am dat seama ca in prefata dl. Stoica prezinta de fapt ce inseamna dreapta in Romania si in lume
  • Ar trebui la un moment dat sa uitam imaginea care ne vine de la revolutia franceza, stanga-dreapta, o idee in care stanga-dreapta le vedem liniar in plan orizontal. Dl. Stoica vine si ne spune sa gandim lucrurile sferic
  • Atunci vom constatat ca dreapta, prin ideile ei, prin notiunile de baza pe care le apara, dreapta nu are cum sa fie la o extrema, ci la centrul sferei
  • In momentul cand ma lasasem si eu molipsit de pasiunea pentru legiunea Arhanghelului Mihai... A fost o nebunie, dar o nebunie care a atins unii din oamenii cei mai inteligenti ai Romaniei de atunci. Eram prieten cu un om putin mai in varsta ca mine, ca Noica, ca Cioran cu care eram chiar prieten... Oameni de aceasta calitate, au fost si altii, Mircea Eliade... au fost o gramada. Mii si mii de tineri care s-au molipsit ca si mine.
  • Este un fenomen care eu insumi am incercat sa mi-l explic, sa ma intreb cum am putut sa fiu sedus de aceasta mitologie... Am fost cu totii otraviti si eu m-am vindecat...

Alexandru George:

  • In momentul de fata tara noastra a intrat intr-un regim liberal in care ni s-a deschis cu executarea lui Ceausescu
  • Si eu am trait intr-o societate in care o serie intreaga de tineri, si din familia mea, au inclinat spre legionarism. In anii aceia '37-'39... Si motivul pe care eu l-am inteles foarte bine a fost foarte simplu. Reactia de aderenta mai ales a tineretului la legiune a fost o forma de anti-carlism, de rezistenta fata de Carol II, fata de camarila si anturajul pe care el il patrona si il incuraja.
  • Problema a disparut prin asasinarea lui Codreanu. A fost unul dintre cele mai mari acte de banditism din istoria noastra, depaseste orice limita a intelegerii.
  • Dupa asasinarea lui, primul presedinte al Curtii de Casatie a declarat la radio: "Sa multumim regelui ca dreptate s-a facut".
  • Si daca Nicolae Iorga a facut intradevar gestul ca a venit la cadavrele celor care au fost executati si i-ar fi lovit cu piciorul... si-a iscalit actul de deces pentru ca nimic nu este mai abominabil pentru roman decat insulta cadavrului.
  • Toate discutiile asupra clasificarlor dreapta-stanga-centru sunt niste discutii utile in cadrul actual pentru ca in momentul de fata tara noastra a intrat obligatoriu intr-un regim liberal care ni s-a deschis odata cu asasinarea, sa-i spunem executarea lui Ceausescu. Si el a fost asasinat, dar ce mai conteaza...
  • Dupa 23 august am fost predati unei puteri discretionare care putea sa faca cu noi tot ce vroia. Ramane o constanta pe care o trec in contul poporului roman. Si anume ca tarile romanesti a fost inca de la Basarab... au trait conduse de niste oameni exceptionali.
  • Chiar si Carol al II-lea, oricum a fost, a fost un om cult. Toti conducatorii nostri au fost asa incat unii dintre oamenii conservatorismului roamnesc, Petre Carp, a spus ca Romania are conducatorii care-i merita. Nu, nu-i merita pentru cat sunt de buni.
  • Nu pot sa spun ca colegul meu Iliescu e prost.
  • Imi pare rau ca o parte din persoane nu au venit, in special unul care m-a naucit printr-o afirmatie. Este vorba despre domnul Lucian Boia care afirma ca Marxismul si Comunismul sunt cele mai egalitariste regimuri din lume.
  • Adica in regimul comunism unde totul era nomenclaturism, totul era depdendent de situatia ta din nomenclatura
  • Si eu am facut parte din nomenclatura, am facut parte din uniunea scriitorilor
  • Am obtinut avantaje ridicol de mici fata de altii
  • Marxismul nu este o filosofie, este o aberatie fara niciun fel de justificare, nu s-a confirmat nimic.
  • Poporul roman are sansa de a fi o zona dintre cele mai nefertile pentru cresterea ideilor egalitariste
  • Toata filosofia liberala, chiar a francezilor, se bazeaza pe distinctia dintre tiran si dictator
  • Toate notiunile care circula fals si sunt absorbite de oameni, infecteaza si otravesc imaginea societatii noastre

Gabriel Liiceanu:

  • Am venit cu interes real la aceasta intalnire
  • Intrebarea pe care si-o pune orice cititor trebuie sa sune cam asa: "De ce daca exista mecanismul democratiei, de ce mai este nevoie de repere?" "Nu este democratia cea mai buna garantie de functionare a unei societati?"
  • De ce e nevoie de repere intelectuale ale dreptei? Lucrurile stau cam asa: in lupta care se naste intre stanga si dreapta se pierde cumva sistemul de referinta al valorilor
  • Este nevoie de cineva care sa vegheze nordul moral al societatii.
  • De ce intelectualii? care e vocatia lor? care e rostul lor intr-o societate care incearca sa functioneze prin mecanisme democratice. Intelectualii nu au de urmat decat trei cai: politicieni, atunci cand vor sa slujeasca in mod pragmatic valorile binelui; organizatori ai urii, cand sunt exponentii unei ideologii, multi dintre intelectualii romani sunt organizatori ai urii in continuare; intelectuali care isi pastreaza functia bimilenara de repere, intr-un spatiu al valorilor care spre deosebire de politicieni se instituie ca moralisti. Eu cred ca intelectualii care nu se angajeaza direct in lumea politica au datoria sa ramana moralistii societatii, oamenii care isi pastreaza liber judecata pt. a putea cenzura ceea ce politicienii in focul disputei lor nu mai protejeaza.
  • Este intelectual-moralist cel care poate formula ceea ce restul societatii nu ere puterea sau capacitatea de a spune pe intelesul tuturor
  • A constientiza faptul ca tu intri in construirea unei democratii in pur analfabetism politic este o idee care ajuta societatea. Ceea ce traim astazi are radacini in aceasta ignoranta cultivata sistematic.
  • Ce-i pandeste pe intelectualii-moralisti? Ii pandeste oboseala. In acest volum se afla cativa oameni care, cred eu, au obosit ingrozitor. Vreme de 20 de ani au spus cam aceleasi lucruri. Culoarea lor era a unei minti, nu a unei camasi politice. Acesti moralisti trebuie sa aiba nervii tari, sa spuna mereu ceea ce cred
  • De ce anume este infranta la noi functionalitatea dihotomiei stanga-dreapta? De ce in ciuda faptului ca avem un sistem parlamentar si partide cu doctrine, totusi noi simtim ca ceva nu merge, ca ceea ce si-au pus ei ca eticheta nu raspunde nevoilor? Raspunsul meu: din nevoia comuna pe care o au de a flata electoratul, pusa mai presus decat orice principiu politic.
  • Marota acestor intelectuali-moralisti este stransa in egala masura de indemnul obsesiv de a ne cunoaste trecutul. Atat vreme ca nu vom explica ca exista un chip istori al raului si ca el este comunismul, marota asta are un sens.
  • Ceea ce s-a intamplat la funeraliile lui Paunescu arata ce spunea Djuvara, ca trebuie sa-ti cunosti trecutul cu orice chipurile. S-a intamplat o rasturnare, albul a devenit negru, susul a devenit jos. Oameni care au devenit eroi nationali.
  • Faptul ca dreapta lanseaza azi cartea asta intr-un cadru select, in timp ce ceilalti au patru posturi de tv si ziarele tarii prin care fac ca trecutul sa fie mistificat, arata cat de ineficace este dreapta in pragmatica ei in ziua de azi.
  • Omorarea unui intelectual ca Iorga este una din cele mai mari marsavii. Credeam ca Ceausescu a asasinat poporul roman, nu ca poporul roman l-a asasinat pe Ceausescu.
  • Daca toata revolutiile sau rasturnarile care se termina cu condamnari la moarte se numesc asasinate si nu judecatoi istorice, inseamna ca nu am inteles nimic
  • Lucian Boia este pentru mine unul dintre cei mai rafinati intelectuali romani.

Andrei Plesu:

  • Cartea asta arata ce plurala este gandirea de dreapta la noi
  • Parerea mea ca la aceasta masa sunt mai multi oameni de dreapta autentici decat in partidele politice.
  • Am mari dificultati care sa depaseasca degetele de la o mana daca e sa numesc politicieni autentic de dreapta. Politicienii nostri au un profil incert si preocupari doctrinare minime sau nule
  • Salut constituirea primului grup de dreapta compact din Romania. Si trebuie sa adaug ca nu contam...
  • Intrebarea e cati romani sunt de dreapta, ce electorat are dreapta in acest moment.
  • Cuvantul repere m-a tulburat putin ca si pe dl. Djuvara pentru ca si aici imi pun intrebarea "cine a hotarat ca suntem repere?", multi spun ca noi ne-am intitulat astfel. Dau vina pe domnul Patrasconiu si va multumim foarte mult, dar cuvantul "repere" pune mai multe probleme
  • E bine sa devii exemplar, dar e bine sa nu o stii si, in orice caz, sa nu o declari. M-a linistit ce a spus dl Stoica cum ca aceasta carte nu este o antologie de militanti sau vreun program politic. Este o conversatie cu mai multi parteneri pe care ii leaga, printre multe alte lucruri, si o oarecare orientare de dreapta
  • Am impresia ca am capatat o constiinta de dreapta, mai mult scos din minti de stanga.
  • Cand aud ca multi oameni ca spun ca comunismul e o idee buna, cand vad ca Che Guevara este o figura monumentala a secolului nostru si asa mai departe, ma irita chestia asta atat de mult incat simt brusc ca imi creste un profil asa de dreapta.
  • Liiceanu a vorbit de trei tipuri de aparitii a intelectualui pe scena publica. Dupa mine toate trei suna prost. Aia care devin politicieni nu sunt tocmai in pielea lor in aceasta postura. Locul intelectualului nu este pe scena politica, o spun eu care sunt patit.
  • Organizatorii urii, nu e mult de spus despre asta. Suna prost in mod evident
  • Problema e cu reperele. Daca e sa numesc un risc si aici as spune ca acei intelectuali se smintesc, exista riscul unui complex de superioritate. In limba romana cuvantul moralist are o conotatie negativa.
  • Trebuie sa chestionam in permanenta istoria noastra personala daca vrem sa capatam acel profil de reper.
  • Ori de cate ori simti ca libertatea ta este pusa in pericol de o idee politica, de o conjuctura privata, de o utopie personala trebuie sa faci un pas inapoi sa nu cazi in capcana unui partizanat.
  • Nu mi s-a parut fericita ideea sa demaram in acest simpozion vorbind oarecum intelegator despre un episod al politicii care, cu toate ale lui, ramane pana la urma un spectru apasator al constiintei noastre publice. Eu cred ca o doctrina care se termina cu cadavrele lui Duca, al lui Iorga si alte cadavre nu este una care poate fi scuzata sau lamurita. Mi se pare o doctrina neromaneasca si necrestineasca.
  • In '90 un mic grup eram in Consiliul Provizorii al Uniunii Nationale. Asa a inceput istoria noastra politica post-revolutionara. Atunci, Mircea Dinescu, o vedeta a revolutiei impreuna cu Caramitru, eu si si alti cativa am crezut ca este bine sa ne inscriem pentru alegerile pt Parlamentul Romaniei. Cand am mers sa ne inscriem la notariat toata lumea, in special secretarele si doamnele de acolo, s-a apucat sa-l pipaie si sa roiasca in jurul lui Dinescu. La plecare Dinescu spune: "Nu uitati sa ne votati", iar raspunsul a fost sec: "Ei, cu votul e altceva..."

Devis Grebu:

  • Ma aflu intimidat in mijlocul unei noi generatii, alaturi de tineri mai tineri, foarte tineri timizi, dar ale caror voci rasuna din ce in ce mai tare. Asta ca sa-l citez pe dl Stoica.
  • Marturisesc ca intial am avut intentia sa vorbesc liber, dar atunci cand o fac devin agresiv, asa ca e mai bine sa ma tin de un discurs scris si limitat de o foaie A4
  • Sunt un dreptaci care se exprima cu stangacie din cauza emotiilor
  • Iata cum arata o asa-zisa supapa a lui Vantu
  • Cred ca am fost chemat ca scenograf pentru a servi de decor. In marea majoritate a promovarilor acestui eveniment, nu doar ca nu am fost mentionat ca graitor, dar am fost si din caldutul culcus de ilistrator
  • Am gasit intre timp cateva repere: pornind de la simpla definitie, linia dreapta - drumul cel mai scurt intre doua puncte, voi aprecia privirea dreapta, atitudinea dreapta, curajul, imparteala dreapta. Apoi lupta dreapta si pentru ca veni vorba o directa de dreapta, daca se poate intr-o manusa de catifea.
  • In concluzie, ca adevarul nu este niciodata la mijloc cum se pretinde in mod ipocrit. El va fi mereu deoparte sau de alta, adica la stanga sau, de data asta, la dreapta.

Interventie Alexandru George:

  • Imi pare rau de ce am auzit in aceasta seara. Nu ma asteptam, marturisesc, ca doi intelectuali pe care ii stimez si cu care ar trebui sa ma consider in solidaritate... I-am respectat in scris fara ca ei sa noteze punctele astea... Sa aiba aceasta atitudine de inversunare impotriva vorbelor unui om.
  • Faptul ca dl Liiceanu si Plesu nu le cunosc si se iau dupa ceea ce au dedus ca am spus nu mi se pare corect. Eu nu am spus in niciun moment ca este blamabil... Am spus ca in cazul lui Iorga a fost un curs intreg. Iorga este parintele spiritual al legionarilor, el a fost omorat de proprii lui copii...
  • Actiunile lui Ceausescu nu pot fi considerate ale unui om normal. In ultimii ani el era chiar dement

Horia-Roman Patapievici:

  • "Ce inseamna sa fii de stanga sau de dreapta?". Exista un criteriu obiectiv si non-istoric? E cu putinta sa formulam un astfel de criteriu?
  • In stiintele umane cand se adopta o metodologie tip descriere-tipologica, notele dominante, elementul definitoriu pentru o tema data, acel criteriu trebuie abandonat si trebuie cautat un altul
  • Pe ce fundal s-a proiectat prima distinctie moderna stanga-dreapta? Si raspunsul meu este sa ne gandim ce anume functiona ca reprezentand valorile centrale ale Europei in acel moment. Am numit acest lucru "modernitatea clasica".
  • Ea poate fi definita succint prin cateva elemente: Rationalitatea, un loc nou al ratiunii in economia facultatilor sufletesti; Rationalism si Spirit Stiintific
  • Aranjament negociabil intre individ si stat. Limitele acestei negocieri sunt dictate de un aranjament, in engleza "rule of law", statul de drept. Gradul in care se poate negocia sau renegocia aranjamentul este limitat de statul de drept.
  • Diferenta dintre dreapta si stanga, fundamentala, este data de nota specifica prin care stanga a intrat in lumea moderna prin revolutia franceza. Acesta este spiritul revolutionarii in politica moderna.
  • Inseamna dreptul nelimitat a unei entitati de a revolutiona in chip nelimitat societatea pentru a obtine ceva ce acea grupare considera ca este un bine absolut.
  • Daca dreptul meu este nelimitat in sine, atunci si mijloacele mele trebuie sa fie nelimitate. Astfel numesc eu spiritul revolutionarii
  • Intr-un fel, epitaful monstruos al principiului revolutionarii nelimitate este experienta devastatoare a totalitarismelor de dreapta si de stanga din secolul 20.
  • Daca sunteti de dreapta si de stanga trebuie sa vedeti in interiorul vostru daca acceptati sau respingeti acest principiu al revolutionarii nelimitate
  • Pentru mine, a fi de dreapta sau de stanga este secundar. Ma definesc prin centralitatea modernitatii clasice
  • Concluzia mea este urmatoarea: Secolul 20 ne obliga sa refundam in mod radical pozitionarea de stanga sau de dreapta

Cristian Patrasconiu:

  • Aceasta carte nu e una de proaganda sau una de partid. Este o carte in fata careia nu trebuie eforturi monumentale sa faceti fata farmecului celor care vorbesc.

Gabriel Liiceanu:

  • Oamenii care isi pastreaza functia de moralism, o libertate morala interioara a gandirii si a discernerii valorilor, acei oameni sunt necesari intr-o societate. Nu pot fi acei oameni implicati intr-un partid.

Neagu Djuvara

(Raspunzandu-i Andreei Vass care s-a "plans" de lipsa femeilor pe scena reprerelor intelectuale):

  • M-am intors in tara dupa 45 de ani de absenta si in primul simili parlament care l-am gasit erau 200 de membri, intre acestia era o singura femeie.
  • In Franta era gandit asa: femeile sunt asa de puternice in casa, incat barbatilor au ezitat zeci si zeci de ani sa le dea dreptuld e vot de teama sa nu le sara in cap
  • Lipsa femeilor in politica este si din vina lor pentru ca nu se "baga" destul de tare

La un moment dat a izbucnit o disputa verbala intre Bogdan Baltazar si Toader Paleologu in momentul in care primul a facut referiri la Alexandru Paleologul. Disputa verbala i-a inclus apoi si pe Gabriel Liiceanu si Andrei Plesu, acestia tratand interventia lui Baltazar cu replici ironice.

H.R. Patapievici:

  • Institutul Cultural Roman este o institutie pe care am relansat-o complet pe principii liberale
  • ICR a fost invitat sa prezideze anul acesta asociatia tuturor institutelor de cultura de pe planul european.

Despre cartea "Repere intelectuale ale dreptei romanesti", Cristian Patrasconiu declara: "Andrei Plesu, Al. George, Virgil Nemoianu, Neagu Djuvara, Vladimir Tismaneanu, Nicolae Manolescu, Gabriel Liiceanu, Andrei Cornea, Horia-Roman Patapievici, Lucian Boia: oameni pe care este onorant sa-i asculti. E o mare placere sa-i asculti vorbind si despre politica - pasional si argumentat, polemic si chirurgical, logic si antologic, spumos si clar. Proiectul editorial care incepe cu acest volum de ample interviuri traieste, in primul rand si in mod fundamental, prin ei, prin cei zece. Traieste, e viu si va continua."

Dezbaterea este organizata de Institutul de Studii Populare (ISP) si Fundatia Hanss Seidel.

Victor Cozmei, 25 noiembrie 2010, HotNews.ro

Articol citit de 2454 ori.

Alte articole